در وزارت صمت چه خبر است؟
یکی از الزامات پیشرفت در جوامع گوناگون اینست که قبل از هر اقدامی باید ظرفیت آن کار فراهم شود ، سپس نسبت به اجرایش قدم بردارند و تجربه نشان داده که بدون ظرفیت سازی نمیتوان اقدامات لازم را برای توسعه و پیشرفت داشت.
در کشور ما از این نوع اقدامات در دولت ها کم نبوده است که بی تردید هزینه آن را مردم پرداخت کرده اند و از جمله میتوان به ادغام هایی اشاره نمود که در مسیر شایسته عملی نشد و بیشتر از آنکه ادغام باشد تجمیع بود و تغییر در ظواهر.
مسکن و شهر سازی در راه و ترابری تجمیع شد بدون آنکه برای ساختار مهمش تدبیر شود.
تربیت بدنی با سازمان جوانان یکی شد با این توجیه که غالب ورزشکاران کشور جوانان هستند.
امور اداری و استخدامی با برنامه و بودجه شد با این توجیه که آن امور و منابع انسانی بر مبنای بودجه ریزی ها اداره می گردد و در دولت بعدی به حالت سابق برگشت.
جهاد سازندگی با کشاورزی یکی شد تا رونق و سازندگی در روستاها توسعه یابد گرچه در عمل این وزارتخانه به توفیقات لازم دست نیافت.
بازرگانی در صنایع و معادن جمع شد تا دولت کوچک تر شود اما این تجمیع مسیری را که در ادغام باید می رفت ، طی نکرد.
اینکه ادغام دو وزارتخانه که پیشتر هم مشمول ادغام هایی شده بود برای کاهش حجم دولت کار درستی بود بحثی نیست اما اشکال اینجاست که راه درست را نپیمود.
وزارت صنعت،معدن وتجارت بعنوان یک دستگاه اجرایی توسعه محور در زندگی یکایک مردم ایران نقش دارد و سیاستهای اجرایی آنهم درخانواده ها بسیارملموس است.
وظایفی که برای این وزارتخانه تعریف شده کم ومحدودنیست بلکه هرکدام از اجزای آن دنیایی از کار و تلاش و تدابیر خاصه را می طلبد.
امروزیکی از اساسی ترین موضوعات کشورتامین معیشت مردم است که وزارت صمت مهمترین نقش را در اینجا باید ایفا نماید و ازطرفی نیزنسبت به امور و دیگر وظایف محوله هم باید در حرکت باشد لذا اتخاذ تدابیر ،تصمیم گیری و اجرا نیازمند مدیرانی متخصص،آگاه، دلسوز،دست پاک،متعهد، جوان وبا انرژی ودارای برنامه و انگیزه است و اگر نیروی انسانی این چنینی نباشدنه تنها یک جای کار بلکه هزار جای کار لنگ خواهد زد ونه تنها امیدی به آینده نخواهدبود وتوسعه ای شکل نخواهدگرفت بلکه دچار روزمرگی شده یا حتی در انجام امور روزانه نیز با مشکلات متعدد مواجه خواهند بود.
بنظر می آید توانایی وشکوه در وزارت صمت جلوه گر نیست و مشکلات عدیده سبب شده که هیات دولت با این فکر که ادغام اشتباه بوده بنا را بر آن دارد با تصویب مجلس شورای اسلامی نسبت به تفکیک و در حقیقت انتزاع دو وزارتخانه اقدام یا در نهایت بخش بازرگانی را با تشکیل سازمان زیرنظر رییس جمهور از صنعت جداکندتا برمشکلات این حوزه فائق آید اماواقعیت اینست که مشکل صمت درکشور ودرشرايط کنونی ادغام و تفکیک نیست.
بی برنامگی،بی تدبیری و سوء مدیریتهاست که درصمت جولان میدهد.
یک روز به برخی کالاها ارز خاص اختصاص میدهندویکروزتخصیص را برمیدارند.
روزی واردات یاصادرات کالاهارا آزاد میکنند وفردایش ممنوع میکنند .
توزیع دربازارمصرف داخلی نابسامان است ونظارتی برقیمتهاوبازارنیست.
تشکلهایی که این وزارت ناظربر آنهاست با قدرت پولی بالا وجود دارند اما متاسفانه یامحل جنگ های واسطه هاو دلالان شده یاحیات خلوت سیاسیون و این وزارت درمقابل آنهابا اقتداردیده نمیشود.
هر ازگاهی خبرناگوار وتاسف بار و متاثرکننده بازداشت ودستگیری پرسنل این دستگاه استماع میشود که واقعا باید ازچنین عاقبتی بخداوند غیاث المستغیثین پناه برد.
باگذشت چندماه همچنان برخی از سازمانهای تابعه درسطح ملی وسطوح استانی مانندسازمان توسعه تجارت باسرپرستی اداره میشوندیابه بهانه آنکه نمایندگان هرکدام گزینه ای دارن و یاگزینه استاندارکسی دیگراست در استانی سازمان تابعه عملا تعطیل رهاشده است درحالیکه درهمان سازمان ازمیان معاونین وکارشناسان موجود درون سازمانی هستند افرادتوانمندی که بتوانندمانع ازحرکت ایستادن سازمان شوند.
عدم تصمیم بموقع حتی درهمین انتصابات موجب ایرادخساراتی به بخش های مختلف تولیدوتجارت خواهدشدو بازهم درنهایت تاوانش رامردم خواهند داد.
مشابه این اتفاقات که بازدارنده حرکت در مسیرتوسعه بایدنامیده شود حتما در دیگردستگاههای اجرایی نیز کمابیش هست امادرسال رونق تولیدبادرنظر گرفتن جمیع جهات سوال ما اینست:
واقعادر این وزارتخانه چه خبر است؟
کشوردرشرایطی نیست که بخواهند فرصتهای آزمون وخطاراتجربه کنندو مردم مانیز روزهای خیلی سختی را میگذرانند وبدون شک سیاستها، تدابیر،تصمیمات و اجراییات صمت میتواندبخش زیادی از این سختیهارا رفع نمایدمشروط برآنکه ازبرنامه ریزی مناسب و استفاده از افرادشایسته،پاک وپاکدست،خوشنام،خدمتگزار،آگاه،متخصص،متعهد و درون سازمانی بهره مند باشدومقامات عالی وزارت هم مقتدرانه،بدون فوت وقت وبی واهمه افرادی باویژگیهای مذکور رابکارگیری نمایند.
#محمد_علی_روشن