موضوعات

تبلیغات

جایگاه رقابت در تدوین اهداف راهبردی صادرات

صنایع نیوز       سه شنبه بیست و هشتم دی ۱۳۹۵

امید حاجیاننایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران، یکی از عوامل موثر در ارائه راهکار برای بهبود ظرفیت های صادراتی در ایران را اندیشیدن و تامل بر مبحث توانمندی رقابتی برای فعالان اقتصادی می داند.  امید حاجیان برنجستانکی معتقداست: همیشه در مباحث بازاریابی دو عامل کیفیت و کمیت به عنوان جامع ترین مفاهيم برای ارزش بخشیدن به یک محصول مطرح بوده اند. هرچند نمی توان به راحتی مدلی طراحی کرد که ارتباط بین این دو را با یک رابطه تک بعدی مستقیم یا غیر مستقیم تعریف كند، اما می‌توان تصور كرد که بالابردن کیفیت در صورتی از لحاظ اقتصادی برای تولید کننده قابل توجیه است که کمیت تولید نیز رشد مثبت داشته باشد. از سوی دیگر، برای بالا بردن کیفیت سهم بیشتری از سرمایه سازمان صرف مواد اولیه، فناوري و سایر عوامل موثر بر بهبود کیفیت محصول خواهد شد و این عامل بر سهم مانده از سرمایه برای افزايش ظرفیت تولید یا همان عامل کمیت اثر عکس گذاشته و مانع از افزایش آن می شود.
حاجیان ادامه داد: اینجاست که نقش دولت ها به عنوان حامی می‌تواند سرنوشت تعیین کننده ای برای تولید کننده رقم بزند و شامل راهکارهایی است که مشاوران اقتصادی دولت ها معمولا آن را به عنوان بسته های حمایتی از صادرات برای بخش های تولیدی تعریف می كنند . شاید مهمترین بخش در این بسته ها، نقش بانک‌ها در تامین سرمایه لازم برای تولیدکننده جهت بالا بردن این دو مفهوم باشد. تعریف وام هایی با بهره کمتر از آنچه سرمایه گذاران در تولید می توانند برای ایفای نقش خود در بازار داخلی جذب كنند باعث خواهد شد تلاش ها برای صادرات که خود عاملی برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی در یک کشور است، هدفمند شود. همچنین پرداخت جایزه‌های ویژه به صورت یارانه تولید برای محصولات صادراتی می تواند در تعیین ارزش محصول چنان تاثیر مثبتی داشته باشد که کالاهای صادراتی در بحث رقابت بتوانند جایگاه ویژه‌ای در سبد محصولات مصرف کننده خارجی بيابند.
وی همچنین به مهمترین مشکلات پیش روی صادرکنندگان اشاره كرد و گفت: به دلیل بالابودن هزینه حمل هوایی برای صادرات مرکبات،کیوی و گل و گیاه، امکان حمل به صورت هوایی جز با اعطای یارانه توسط دولت برای صادرکنندگان به صرفه نیست.  حاجیان اختصاص یارانه پروازی برای صادرات محصولات کشاورزی با تشکیل کارگروهی از شرکت های هواپیمایی، استانداری، جهاد کشاورزی و سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان ها را به منظور بررسی کارشناسی، تعیین تعرفه و یارانه براي صادرات هوایی ضروری دانست و تصریح کرد: با توجه به ارزش افزوده صنایع تبدیلی در دنیای امروز و عدم تطابق تولیدات استان مازندران با صنایع تبدیلی موجود استان، ایجاد صنایع مذکور در استان لازم و ضروری به نظر می رسد. نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه حجم صادرات مرکبات، کیوی و گل و گیاه مازندران به کشورهای دیگر در برابر میزان تولیدات آن بسیار کم است، افزود: این موضوع نشان دهنده آن است که هنوز بازارهای جدید براي صادرات پیدا نکرده ایم و صادرات نیازمند نگاه ویژه بیمه تضمینی است.
حاجیان موضوع انبارداری و تغییر واریته مرکبات به خصوص پرتقال و نارنگی را در مازندران مهم دانست و گفت: این مهم بايد در دستور کار جهاد کشاورزی باشد تا ماندگاری محصول طولانی‌تر شده و از فساد و هدررفت آن جلوگیری شود. وی افزود: برای بهره‌گیری از مرکبات در صنایع تبدیلی و کنسانتره باید باغ هایی با برداشت مکانیزه تعریف كنيم، چراکه استفاده از مرکبات صادراتی به این منظور، از نظر قیمت تمام شده به صرفه نیست. حاجیان با اعلام اینکه مرکبات مازندران به عنوان مهمترین محصولات باغبانی استان، ارزش ویژه ای از نظر کیفی و کمی دارد، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود تا میزان رشد تولید و صادرات هماهنگ باشد.

جدید ترین اخبار

لیست تمام مطالب

تبلیغات

 RSS 

گالری تصاویر

تبلیغات